Total Pageviews

Thursday, May 14, 2009

Tugas Headboy SMSJ 1978

I have been writing serious stuffs until now. I think I should actually tell my life story. Randomly. In term of time and event. I will write about my Form 5 experience in Sains Johor, SMSJ. I was actually the Head prefect , the first head boy (Saadiah Ahmad was the Head Girl) selected from the Form 5. I remembered that year there was no Upper Six. So, the HM, at that time Cikgu Hamzah Rashid appointed me as HB and Sudin (Shamsuddin Md Dom) the Secretary. We were seen as the 'bad guys' by the students just because we had to enforce all rulings in this boarding school. Common 'kesalahan' was curi barang, hisap rokok, bising masa prep, apa lagi, etc. I remembered every Sunday during assembly, I have to stand in front of everybody, I will shout "Sekolah. Baris Sedia" when the HM enter the school hall. There was 'public caning' at that time. I don't remember now who got the whack. There are things that you tend to forget because you 'forgive and forget' not keeping in the heart or 'dendam' business. To me I was doing my job, as best as I can, and if I need to scold anyopne I will do so. Thousand apologies. One thing I remembered till today is during prefect meeting, I think I went overboard and scolded especially the Girls Prefect, (for not doing their job well) this I will apologise , Fati, Hafizah, who else, I know that I was 'garang' at that time. In fact I am also at times garang till today but have mellowed a lot. I learned the hard way of being a leader at a very young age. But, I have no regrets because I have been given many opportunities to lead throughout my life in undergraduate, and in my career. I thank SMSJ for giving me that chance.
There are also stories which I will not forget, such as being reprimanded by Cikgu Hamzah Rashid about 'why students are wearing 'tudung', why this dakwah movement?' If you all remembered masa kita form 5 dulu kita sangat ketagihkan ilmu Islam, so we seek to find truth and we found it. As Headboy, I have to defend some girls for putting on 'tudung'. Anyone remembered the HM asking some of them to remove it, Hafizah ingat? Myself and Sudin pergi mengadap HM dan terpaksa backing pelajar. In fact I questioned him back, 'Apa salahnya pakai tudung - tutup aurat" He did not answer. Probably he was in a position where the authorities (Kementerian) need some answers as to why the dakwah movement is getting much interests.....

to be continued

8 comments:

zairibaharom & ekinkhalil said...

salam prof.=)

jumpe jugak sy blog prof.wah, prof jd Headboy dl. sy xjadi headboy, tp presiden MPP je.=)
nice entry prof. dpt mengenag balik kngn zmn2 sekolah dulu.=) keep blogging. yeay!!=)

sha'ri said...

terima kasih, nanti saya cerita kisah kat US dan Jepun

kembara kelana said...

kau memang antara orang yang aku tak mahu kawan dulu...sebab berkawan dengan kau dan geng pengawas kau akan membahayakan keadaan aku dan geng aku...[ tapi tu dulu..] aku sentiasa ada spy melihat pergerakan kau orang, macam kau orang juga pasang spy memerhatikan budak budak kat asrama...spy vs spy...aku sampai tau, apa sistem dan m.o yang kau pakai..sebab tu aku tak pernah kantoi..apapun..smsj banyak melatih kita..smsj latih kau jadi pemimpin berauoriti formal..aku pun terlatih menjadi pemimpin berautoriti tak formal..kau kena mengadap pengetua...aku tak payah..aku memikir..macamnana nak lepas dari kawalan pengawas, jaga dan warden..actually kerjaya aku masa smsj lagi mencabar dari kau shaari...hahahaha...namun tuhan maha kaya..kau kena handle.. fakulti aku kena handle sekolah kecik, budak kecik..aku terus menghadapi cabaran yang hebat.. cuma cikgu dan budak budak punya pemikiran negatif..aku dapat baca sebab dah harungi...benda tu dulu ..seronok baca nostalgia kau kali ini..salam selamat hari guru

Sukimin said...

nice entry.....nostalgic. Keep on writing friend. Love to read it.

zairibaharom & ekinkhalil said...

ok prof. nnt citer pengalaman kat US & Jepun. mesti best dpt tau pengalaman org blaja kat oversea. hehe..it's been a dream for me to study abroad. one day, maybe..huhu

KEMBARA KELANA: wah, Encik Kembara Kelana siap boleh recall time sekolah dulu. kelakar gile ada spy & tau modus operandi prefect.haha. zaman sekolah, is the best!!yeay!!=)

sha'ri said...

terima kasih, nanti cari atau curi masa untuk cerita masa belajar kat US dan pengalaman Jepun

fati said...

Saya baru berani nak masuk blog prof ni...bila baca entri ni, ia menggamit hati saya untuk tulis di ruang komen ini.
Prof jadi prefect kat smsj sampai F5 aje, kami kena lanjut sampai upper 6, Norlida head girl dan Abu Bakar Ghalim head Boy ( student dari SmsPP)
Ada beza sikit, sebab masa tu kami dah a little bit matang, tapi rutinnya tetap sama....

sha'ri said...

terima kasih fati, itu yang aku rasa yang cerita pengalaman ni baru dapat komen, kalau tak jenuh, aku ni serius sangat kot. kena santai sikit, kalau cerita sukan kat sekolah best jugak kan. bolasepak, volleyball, rugby seronok wakil sekolah.